Littekentherapie

Littekens kunnen door verschillende oorzaken ontstaan, vaak ontstaat een litteken na een diepe verwonding of operatie.

Een litteken bestaat uit bindweefsel, is meestal niet opvallend en de hoogte is vaak gelijk met de rest van de huid. Er kan ook een verstoring ontstaan in het genezingsproces, waardoor een litteken verkleefd, verdikt of verkeurd kan zijn. Daarnaast kunt u ook last krijgen van jeuk en of pijn aan het litteken. Met littekentherapie kunnen deze klachten worden verminderd. De behandeling bij littekens is afhankelijk van de oorzaak en het litteken en de klachten die hierbij zijn ontstaan.

Bij HUIDpraktijk Achterhoek behandelen we littekens met verschillende methoden zoals, littekenmassage, lymfetape, microneedling of mesotherapie en camouflagetherapie.

Hoe zien de verschillende behandelingen eruit?

De huidtherapeut zal tijdens het intakegesprek een behandelplan opstellen

Littekenmassage
Afhankelijk van het soort litteken voeren we speciale littekenmassage technieken uit. Hierdoor worden alle huidlagen van en rondom het litteken in werk gezet. De huid kan nieuwe cellen aanmaken waardoor het litteken kan versoepelen, dunner wordt en minder pijnlijk wordt. Na een operatie kan er ook oedeem ontstaan in combinatie met het litteken. In dat geval combineren we littekentherapie met oedeemtherapie.

Lymfetape
Door gebruik te maken van lymfetape rondom het litteken wordt de huid gelift, waardoor de bloedcirculatie en lymfestroom wordt gestimuleerd. Hierdoor zal het litteken minder verkleefd raken. Lymfetape wordt vaak in combinatie met andere therapieën ingezet, zoals littekenmassage.

Microneedling en Mesotherapie
Heb je last van acne littekens, fijne lijntjes, een grove huidstructuur, pigmentstoornissen, littekens of wil je graag een algehele huidverbetering? Microneedling of mesotherapie kan hiervoor de oplossing zijn.

Camouflagetherapie
Kleurverschillen op de huid kunnen erg storend zijn. Storende vaatjes, te veel of juist te weinig pigment, littekens en andere storende huidaandoeningen kunnen met behulp van camouflagemiddelen tijdelijk minder opvallend worden gemaakt.

Vergoeding

Wanneer u aanvullend verzekerd bent, is het mogelijk dat u in aanmerking komt voor een vergoeding. Heeft u vragen over uw vergoeding? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar en vraag naar de mogelijkheden.

Wilt u meer informatie over littekentherapie?
Neem gerust contact op, we vertellen je graag meer. Een eerste intake is altijd vrijblijvend en kosteloos.